Bij Tandartspraktijk Corlaer bundelen we onze krachten en specialismen om onze patiënten de beste zorg, de hoogste kwaliteit en het grootste gemak te bieden. Daartoe wordt gebruikgemaakt van de nieuwste technieken. In onze praktijk verwijzen de tandartsen, specialisten en mondhygiënisten naar elkaar door, afhankelijk van het deelgebied dat de betreffende behandelaar beheerst. Op deze pagina lees je meer over onze werkwijzen en de verschillende procedures.
De meest up-to-date medische zorg voor jouw mond
Er wordt bij Tandartspraktijk Corlaer zoveel mogelijk gewerkt volgens zogenaamde evidencebased praktijkrichtlijnen en -diagnostiek, op peil gehouden door onderzoeksresultaten van onder andere systematische literatuuroverzichten (meta-analyses), randomized controlled trials (RCT’s), PICO-systeemgericht probleemonderzoek en andere onderzoeken.
Dat dit nodig is blijkt uit een Nederlands onderzoek waarbij is vastgesteld dat 30 tot 40% van de patiënten niet de meest recente medische zorg ontvangt en dat 20 tot 25% van de verleende zorg overbodig of potentieel schadelijk is (Grol, 2001).
De beoordeling van het functioneren vindt zoveel mogelijk plaats op grond van consensus met betrekking tot werkwijze, behandelingen, onderzoek, steriliteit, hygiëne, verslaglegging en documentatie.
De tandheelkundige specialismen van Tandartspraktijk Corlaer
Bij Tandartspraktijk Corlaer in Nijkerk bieden we een breed scala aan moderne tandheelkundige specialismen aan. De belangrijkste zijn:
- Preventie en gebitsreiniging
- Kroon- en brugwerk
- Implantologie
- Parodontologie
- Vroegtijdige screening bij medische complicaties
Lees hieronder meer over de specialismen.
Preventie en gebitsreiniging
Een belangrijk onderdeel van algemene tandheelkunde is preventie en mondhygiëne. Vrijwel alle gebitsproblemen zijn terug te voeren op het onvoldoende of verkeerd schoonhouden van de tanden en kiezen. Wij investeren daarom veel tijd en moeite in mondhygiëne. De taken die door de mondhygiënistes worden uitgevoerd zijn in eerste instantie gericht op preventie: het voorkomen van gaatjes in tanden en kiezen (cariës) en het voorkomen van tandvleesaandoeningen.
Wanneer je regelmatig last hebt van het ontstaan van gaatjes, tandsteen of aanslag op het gebit, een vieze smaak of slechte adem, of problemen met de mondverzorging, dan zal je tandarts je binnen onze praktijk doorverwijzen naar de mondhygiënist. Tijdens dit bezoek wordt je gebit gereinigd en gepolijst. Indien nodig krijg je instructies over de manier waarop je je gebit zo goed mogelijk kunt reinigen.
-
Tandsteen verwijderen en polijsten
Als tandplak langere tijd aanwezig blijft op het tandoppervlak kan het verkalken en hard worden. Dit wordt tandsteen genoemd. Tandsteen ontstaat vooral dicht bij het tandvlees en achter en tussen je tanden. Dit zijn namelijk de plekken die vaak worden vergeten of lastiger zijn te bereiken bij het tandenpoetsen. Tandsteen kan niet meer verwijderd worden door goed te poetsen en dient professioneel te worden verwijderd.
-
Tandsteen voorkomen
Tandsteen kan op den duur problemen aan het tandvlees veroorzaken. Het is daarom van belang dat tandsteen wordt verwijderd. Maar het is natuurlijk beter om tandsteen te voorkomen. Poets daarom minstens tweemaal per dag je tanden met een tandpasta die fluoride bevat en reinig op de manier die je is geadviseerd. Indien je tandvleesproblemen uitgebreider zijn, wordt je gevraagd een afspraak te maken bij onze mondhygiënist. Zij zal samen met jou werken aan het herstel van je mondgezondheid.
Kroon- en brugwerk
Wat is een kroon
Een kroon is een speciale overkapping van metaal of porselein (of beide), die over een beschadigde of sterk gevulde tand of kies wordt aangebracht. De kroon bestaat uit één stuk en geeft meer stevigheid en bescherming aan de tand of kies onder de kroon. Jouw tandarts zorgt ervoor dat de kroon wordt aangepast aan de vorm en kleur van je eigen tand of kies. Daardoor blijft het een natuurlijk geheel en past het goed in je mond.
De aanschafkosten lijken in eerste instantie hoog, maar kronen zijn zeer duurzaam, waardoor de uiteindelijke kosten laag zijn. Van kronen kun je verwachten dat deze minimaal tien jaar, maar vaak een leven lang meegaan. Natuurlijk kunnen kronen los gaan zitten of afbreken, maar dit zijn uitzonderingsgevallen.
-
Waarom een kroon?
Er zijn meerdere redenen voor het toepassen van een kroon:
- Tandbederf: een tand is zo zwaar beschadigd door bederf dat het onmogelijk is om deze te herstellen met normale vullingen
- Cosmetisch: grote vullingen, met name oude, kunnen anders van kleur zijn en er niet mooi uitzien
- Tanden kunnen deels afgebrokkeld of misvormd zijn
- Ongeluk: tanden kunnen beschadigd zijn door een ongeluk
- Ontbrekende tand: om diverse redenen kan er een tand ontbreken (hierbij wordt eerst een implantaat ingebracht die vervolgens wordt afgewerkt met een kroon)
-
Bruggen
Een brug is een van de manieren om een ontbrekende tand of kies te vervangen. Een brug (bestaande uit een kunsttand en twee kronen) wordt verankerd aan één of twee aangrenzende natuurlijke tanden. De brug omspant dus de lege ruimte waar de tand of kies ontbreekt. De brug wordt met behulp van cement vastgezet en is niet door jouzelf te verwijderen.
-
Facing
Met een facing kan de vorm of de kleur van een tand worden gewijzigd. Zo kan de tandarts een spleetje tussen tanden opvullen, afgebroken hoekjes repareren, verkleurde tanden weer wit maken, en scheve tanden verbergen. Een facing ziet er net zo natuurlijk uit als de overige tanden. Een facing kan van twee verschillende materiaalsoorten worden gemaakt:
- Een laagje tandkleurig vulmateriaal van composiet
- Een schildje van porselein dat op de tand wordt geplakt
Implantologie
-
Eerste bezoek
Eerst horen we graag van jou wat je ervaringen zijn, welke behandelingen al zijn gedaan en hoe die verlopen zijn. Verder is het belangrijk om voldoende te weten van je medische achtergrond.Wanneer je ontbrekende tanden of kiezen hebt, kunnen die worden vervangen met implantaten. Een implantaat is een zogenoemde kunstwortel van titanium die stevig in het kaakbot vastgegroeid zit en daarom als eigen wordt ervaren. Op implantaten kunnen kronen, bruggen of eventueel een stevig vastzittende prothese worden bevestigd. Ook hier wordt op het geheel van je gebit gelet. Er wordt gekeken wat voor jou de specifieke mogelijkheden zijn. Daarbij zal ook uitgebreid worden afgewogen of er naast implantologische mogelijkheden ook andere opties zijn om een goede oplossing te bieden. Vaak zijn er ook nog andere dingen waar wij rekening mee moeten houden. Alle overwegingen bij elkaar leiden tot een plan van aanpak, een plan op maat. Dit plan wordt met jou besproken en je ontvangt een begroting. Een schriftelijk rapport wordt naar je tandarts gestuurd.
-
Vervolgaanpak
Eventuele voorbehandeling van ontstekingen:
Indien er ontstekingen van tandvlees of kaakbot worden geconstateerd, zullen daarvoor binnen het behandelingsplan, met het oog op het risico van het plaatsen van implantaten in een ongezonde mond, de noodzakelijke behandelingen moeten worden ondernomen. Met name de gezondheid van je tandvlees is essentieel voor een goed voorspelbare implantologische oplossing. Op basis van het volledige behandelingsplan zullen wij je zo goed mogelijk over het te verwachten behandelresultaat van de diverse opties informeren en een begroting van de kosten maken.
Eventuele voorbehandeling van het kaakbot:
Afhankelijk van de vorm van de kaak en de hoeveelheid beschikbaar bot op de plaats waar de implantaten geplaatst moeten worden, zijn er globaal drie mogelijke uitgangssituaties voor de behandeling:- De geplande locatie heeft voldoende bot en er kan direct worden geïmplanteerd
- Er is niet voldoende bot aanwezig: plaatsen van de implantaten is wel mogelijk in combinatie met het opbouwen van bot op de gewenste plaatsen
- Het botvolume is zo laag dat er eerst een aparte botopbouwende ingreep moet worden uitgevoerd. De implantaten kunnen dan pas zes à negen maanden later worden geplaatst
Afhankelijk van jouw uitgangssituatie wordt een afspraak gemaakt voor het herstel van de kaakwal (indien nodig) en/of het feitelijke plaatsen van de implantaten. Verder worden de noodzakelijke recepten verstrekt en indien nodig afdrukken van het gebit genomen. Meestal betreffen deze recepten een antibioticum om tijdens de behandeling extra bescherming te bieden tegen eventuele infecties, alsmede een desinfecterend spoelmiddel voor reiniging na de operatie, en pijnstillers. Desgewenst kan ook een kalmerend middel worden voorgeschreven.
-
Plaatsen van implantaten
Indien er gekozen is voor implantaten als vervanging en indien er genoeg bot aanwezig is, wordt onder lokale verdoving het tandvlees opzij geschoven en worden precieze openingen in het kaakbot gemaakt, waarna de implantaten worden vastgeschroefd. Als regel wordt het tandvlees hier weer overheen gehecht. De implantaten zijn nu niet meer te zien en we laten ze ongestoord vastgroeien (osseointegratie).
-
Suprastructuur
Na drie tot zes maanden (afhankelijk van de kwaliteit van het kaakbot) worden de implantaten tevoorschijn gebracht. Kort daarna wordt de uiteindelijke kroon, brug of prothese bij je vervaardigd. Het maken van de suprastructuur duurt drie tot zes zittingen. Het kan ook zijn dat je eigen tandarts de suprastructuur maakt.
-
Regelmatige nazorg
Als de behandeling is voltooid worden controlefoto’s gemaakt. Na een jaar word je opgeroepen voor controle van de implantaten, waarbij ook weer een röntgenfoto zal worden gemaakt. Weer een jaar later wordt er wederom een controle uitgevoerd. Afhankelijk van de bevindingen wordt bepaald in hoeverre controle in de toekomst nodig is. Indien er vooraf sprake was van ontstekingen is er mogelijk vaker nazorg nodig.
Parodontologie
Parodontologie is de kennis van het parodontium. Het parodontium is het steunweefsel van je tanden en kiezen. Het omvat het tandvlees, de vezels en het bot waarmee de gebitselementen in de kaak bevestigd zijn.
Tandplaque op de tanden en kiezen veroorzaakt een ontsteking in de rand van het tandvlees. De ontsteking kan zich verder uitbreiden van het tandvlees naar het ondergelegen kaakbot. Daardoor gaat kaakbot rondom de tanden en kiezen verloren.
Uiteindelijk kan er zoveel kaakbot verdwijnen dat de tanden en kiezen los gaan staan en ten slotte verloren gaan. Deze vorm van tandvleesontsteking heet parodontitis.
De letterlijke betekenis is ontsteking (= itis) rondom (= para) de tand (= odont), oftewel de ontsteking van de weefsels rondom de tand.
Tandplaque is de belangrijkste oorzaak van parodontitis en komt zowel boven als onder de tandvleesrand voor. Een tijdige behandeling kan het verlies van tanden en kiezen voorkomen.
Vroegtijdige screening bij medische complicaties
Er is een reeks van aandoeningen, condities en behandelingen waarbij vroegtijdige screening en behandeling van parodontitis nodig is om ongewenste medische complicaties ten gevolge hiervan te voorkomen. Dit zijn onder meer:
- Diabetes
- Endocarditis
- Bij patiënten die al een cardiovasculair accident hebben gehad
- Bij geplande openhartchirurgie
- Bij orgaantransplantatie
- Vóór de zevende maand van de zwangerschap
- Bij IVF-behandeling
- Immuun gecompromitteerden
- Auto-immuunziekten
- Nierlijden
- COPD
- Reumatoïde artritis
- Bij cytostaticatoediening of radiotherapie
Lees meer: ‘Parodontitis en de medisch gecompromitteerde patiënt’, door drs. Tine Vangsted, dr. Bruno Loos en prof. dr. Hugo ten Cate. Een uitgave van de NVvP uit september 2006.
Het feit dat Bruno Loos zeer recent bij ACTA benoemd is tot hoogleraar op het terrein van parodontitis en algemene gezondheid, onderstreept nog eens het sterk gegroeide belang van dit onderwerp.
Klachten
-
Wat te doen als je niet tevreden bent?
De meeste patiënten zijn tevreden over hun tandarts (of tandartsspecialist). Jij waarschijnlijk ook. Desondanks kan het een keer voorkomen dat je vindt dat hij of zij je verkeerd of onzorgvuldig heeft geïnformeerd of behandeld. Het is belangrijk dat je iets met die onvrede doet. Mocht je er niet uitkomen, dan kan je bij de NMT terecht. Hier leggen we graag uit wat we voor je kunnen betekenen.
-
Praat met je tandarts
Vraag om een verhelderend gesprek met je tandarts. Meestal lost dit al veel onduidelijkheden op. Je kunt aangeven wat je onduidelijk vindt. En de tandarts kan nog eens uitleggen waarom hij of zij iets op een bepaalde manier heeft gedaan. Bovendien is het voor de tandarts belangrijk om te weten dat je een probleem hebt. Je kunt dan gezamenlijk zoeken naar een oplossing.
-
Advies van het TIP
Als je er samen niet uitkomt, kun je een stapje verder gaan en telefonisch advies en informatie inwinnen bij het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP, tel: 0900 - 20 25 012, € 0,15 per minuut). Het TIP is opgericht door de beroepsorganisatie van je tandarts, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT). De afhandeling verschilt per situatie. De TIP-medewerker kan je verder adviseren. TIP raadt soms aan je probleem per brief aan de NMT voor te leggen.
-
KNMT-klachtenregeling
Als je besluit je probleem per brief aan de KNMT voor te leggen, kun je gebruikmaken van de KNMT-klachtenregeling, mits de tandarts lid is van de KNMT en bij de KNMT-klachtenregeling is aangesloten. Die regeling voldoet aan de eisen die de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan iedere zorgverlener stelt. De regeling biedt twee mogelijkheden.
De KNMT kan:
- Een bemiddelende rol spelen
- Overgaan tot formele behandeling van je klacht, resulterend in een uitspraak
-
Bemiddeling
Het voordeel van bemiddeling is dat onder leiding van twee deskundigen van de Bemiddelingsraad wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing. Indien nodig kan er een mondonderzoek plaatsvinden. Als de bemiddeling slaagt, wordt de uitkomst schriftelijk vastgelegd en is daarmee het probleem opgelost.
-
Formele klachtbehandeling en uitspraak
Als bemiddeling niet op prijs wordt gesteld, of als een bemiddelingspoging niet tot een bevredigende oplossing leidt, kan je de NMT vragen om een formele behandeling van je klacht door de Centrale Klachtencommissie. Jij en jouw tandarts worden dan uitgenodigd voor een gesprek over je klacht. Beide partijen worden gevraagd om het gerezen probleem toe te lichten. Enige weken later zullen beide partijen schriftelijk op de hoogte worden gesteld van de uitspraak. Deze kan, als daar aanleiding voor is, vergezeld gaan van een aanbeveling aan de tandarts.
-
Kosten
Aan de bemiddeling zijn geen kosten verbonden. Dat geldt ook voor de klachtbehandeling. Meer informatie over de klachtenregeling kun je opvragen bij de NMT. Dat kan schriftelijk via Postbus 2000, 3430 CA Nieuwegein. Voor een persoonlijk advies of informatie kun je contact opnemen met het Tandheelkundig Informatiepunt (TIP), telefoon 0900 - 20 25 012 (€ 0,15 per minuut).